Klikni ovde za pomoć kod unosa
KNJIŽENJE POČETNOG STANJA
Opis unosa / knjiženja početnog stanja:
Samo knjiženje početnog stanja je najkomplikovanija operacija u Lidderu, i nezgodno je što je uvek prva koja se mora odraditi, ali šta je tu je. Dakle: Unos početnog stanja se obično radi iz više etapa.
PRVA ETAPA
bi bila provera slaganja početnog stanja sa predatim završim računom za prethodni period (obično se prelazak na rad u Lidderu radi posle završnog obračuna.
Provera zatim, podrazumeva obaveznu proveru slaganja zbira popisa za sve magacine sa finansijskim stanjem kartica tih magacina. Zatim je potrebno utvrditi prosečnu ukalkulisanu razliku u ceni za robu na stanju, ako u popisnoj ili lager listi koja ide u početno stanje ne postoje i nabavne cene. Procenat prosečne ukalkulisane razlike u ceni se dobija stavljanjem u odnos ukupnog iznosa razlike u ceni sa vrednošću robe na zalihama. Taj procenat treba da se izračuna na što više decimala da bi Lidder što tačnije, na osnovu prodajnih cena koje ćeš unositi, mogao da izračuna nabavne cene za sve te artikle. Takođe je neophodno proveriti i da li se zbirevi svih analitičkih kartica i iznosa slažu sa iznosima na karticama glavne knjige tj. da li se analitika slaže sa sintetikom. Naravno podrazumeva se da mora postojati i bilansna ravnoteža. Ako je sve ispravno i slaže se, možemo preći na drugu etapu.
DRUGA ETAPA
bi bila unošenje popisa robe. koja ulazi na stanje mora biti tačno izdefinisana, što će reći da za svaki artikal na listi sa koje unosiš mora postojati tačan naziv artikla, poreska tarifa u kojoj se artikal nalazi, zatim jedinica mere, tačan kataloški broj, ako se isti koristi, i tačna količina i cena. Poželjno je da se ta lista sa koje se unosi popis sastoji iz više pojedinačnih listova sa zbirevima na svakom od njih da bi se lakše radila preventivna kontrola pri samom unosu. Sam unos količina se u Lidderu radi kroz ulazne kalkulacije. Dakle, neophodno je datum promeniti (sa F2) na datum preseka sa kojim se prebacuje vođenje knjiga u Lidderu, i ići na opciju NOVI POSLOVI / ULAZ NA (VP).
Korak-po-korak uputstvo za početak rada je sledeće: Na pitanje o povratu odgovori sa NE, na upit o dostavnici upiši 'POČ.STANJE', na upit o šifri dobavljača upiši šifru 1000, na kontrolno pitanje 'dobavljač ok?' odgovori sa DA, potvrdi datum dostavnice sa ENTER, kada dobiješ standardni meni rada na dokumentima potvrdi enterom opciju UNOS, i naći ćeš se u ulaznoj kalkulaciji spremnoj da prihvati unos podataka sa popisne liste. Pritisni R i upiši procenat prosečne ukalkulisane razlike u ceni, i možeš početi sa unosom artikala. Unos artikala se radi komandama U ili Enter i N.
Ako artikal unosiš prvi put koristi komandu N jer ti ona omogućava unos naziva artikla, tj. samo njegovo otvaranje kao šifre i kao analitičke kartice konta, i sam unos količine i prodajne cene. Komanda U ili Enter se koristi u slučaju da si prvo otvorio sve šifre kroz šifarnik konta pa si tek onda krenuo u unos popisa. Poželjno je unositi u jednu 'kalkulaciju' onoliko artikala koliko se nalazi na jednom listu popisa da bi mogao na kraju lista da proveriš da li se zbir kalkulacije slaže sa zbirom tog lista popisa. Kad završiš sa unosom 20-30 stavki, koliko se obično nalazi na jednom listu popisa, proveri slaganje zbireva, sa P odštampaj kalkulaciju i tasterom K je proknjiži.Odgovori potvrdno na kontrolno pitanje i bićeš vraćen u glavni meni, odakle treba da ponavljaš postupak za unos (sa početka ovog pasusa) sve dok imaš listova popisa.
Kad završiš unos popisa, proveri, za svaki slučaj, da li se slaže iznos na kontu magacina za koji si unosio popis sa iznosom na popisu i da li se slaže iznos dobijen knjiženjem popisa na kontu ukalkulisane razlike u ceni sa iznosom na kontu ukalkulisane razlike u ceni na preseku stanja. Ako je sve u redu kao što bi trebalo da bude, ako nisi nigde pogrešio pri unosu artikala, prelazimo na treću etapu. Ako se nešto od navedenih iznosa ne slaže, potraži grešku i ispravi je tako što ćeš raditi povrat 'dobavljaču' 1000 za pogrešno urađen artikal i ponovo raditi ulaz samo tog, pogrešno unešenog artikla. Dakle, kada ispraviš sve eventualne greške prelazimo na etapu 3:
TREĆA ETAPA
unosa početnog stanja bi bila unošenje bruto bilansa iz prethodnog perioda u knjigovodstvo te firme u Lidderu. Potrebno je da se datum promeni (sa F2) na datum preseka sa kojim se podaci prebacuju u Lidder i treba otići na meni NOVI POSLOVI / FIN. NALOG. Na pitanje o vrsti dokumenta upiši broj 8, potvrdno odgovori na kontrolno pitanje i u meniju koji dobiješ odaberi stavku UNOS. Na ekranu ćeš videti obrazac sličan obrascu naloga za knjiženje, što u mnogome olakšava posao jer je vrlo sličan onome sa koga, verovatno, prepisuješ (obično se prepisuje sa već napravljenog početnog naloga, koji se pravi iz bruto bilansa za prethodni period, i ređe direktno sa bilansa). Enterom dobijaš mogućnost da uneseš opis knjiženja, (koji treba da ostaviš na predloženom sadržaju: 'POČETNO STANJE') pa enterom potvrdiš opis, upišeš konto na koji ide iznos koji ćeš upisati pošto upišeš konto. Ako konto nije otvoren bićeš upitan 'Konto nije otvoren. Otvaraš?' i tu odgovori sa DA da bi te Lidder prebacio u kontni plan gde možeš otvoriti konto koji ti je potreban. Konta koja otvaraš su obično finansijskog tipa, tj. nemaju analitičke kartice. Dakle, u kontnom planu sa O otvaraš konto i to tako što u nazivu upišeš naziv konta, odabereš tip “bez analitike” i potvrdiš enterom, na sledeće pitanje odgovoriš potvrdno ako otvaraš konto klase 3, 4 i 6 i sa Esc se vraćaš na unos iznosa za taj konto u nalog za knjiženje. Kada dođeš do kraja naloga, i kada ti je nalog složen, tasterom K proknjižiš nalog.
VRLO bitan momenat je taj što u pri prepisivanju naloga MORAŠ obavezno PRESKOČITI konta magacina i njihovih ukalkulisanih razlika u ceni, jer su isti uneti kroz etapu 2, tj. kroz unos popisa. Obzirom da nalog ne može da se složi, kad neka konta jednostavno preskočiš pri unosu, iznos za koji ti se nalog ne složi proknjiži crveno na konto dobavljača, sa šifrom 1000, jer se tamo nalazi upravo ta cifra i to zato što je Lidder tamo proknjižio kroz unos popisa. Dakle nalog ćeš složiti tako što ćeš stornirati 4330 sa šifrom 1000, a time ćeš i zatvoriti tu šifru i prometno, jer ona ne treba da postoji, tj. služila je kao privremena šifra za unos početnog stanja iz dva dela.
Nalog početnog stanja može sadržati do 999 stavki, tako da ako imaš više od 999 konta/stavki moraš da na kraju nalog zatvoriš na nekom privremenom kontu (obično konto 7000).
Kroz prvi nalog početnog stanja ne treba knjižiti odmah analitiku, već treba kompletan iznos konta 2020 na primer, proknjižiti na pomoćnu šifru 1000, i tako za sva konta koja imaju veću analitiku, a po knjiženju takvog naloga treba napraviti druge naloge kojima ćeš stornirati te, ukupne iznose sa pomoćnih šifara i prebaciti ih na šifre na kojima treba da se nalaze. Ovo predlažemo ako imate potrebe za većim brojem naloga od 999 stavki.
Po izvršenom knjiženju popisa, zatim knjiženju početnog finansijskog stanja, treba još jednom proveriti da li se sve slaže sa presekom iz prethodnog perioda i ako se slaže, a obično je tako, onda stanje treba snimiti na posebni medij iz opcije SERVIS / PREDUZEĆE / ARHIVIRANJE i to je to: je spremno za dalji rad. Srećno!